Dag 9, Valdez Lulu bell tour

24 juni 2015 - Valdez, Verenigde Staten

Vanmorgen hebben we alle tijd omdat de boot pas om 11 uur vertrekt. Op oms gemak wakker geworden, gebadderd en ontbeten. Had geen zin in de vieze koffie van het hotel dus besloten lopend naar de drive true koffie bar te gaan. Gisteren ook daar gehaald en de koffie is er heerlijk. Daarna doorgelopen naar de haven, want ja dorp Valdez is klein en doorheen te wandelen. Alles is wel Amerikaans formaat zo ook de panden als straten. Op de haven even gehangen en onze koffie met uitzicht gedronken. Tijd om de boot op te gaan, Lulu Belle ligt al voor ons klaar. Er gaan toch nog aardig wat mensen mee. Ruimte genoeg op de boot, ze hebben koffie en ander drinken en kleine hapjes. Prima geregeld.

Eenmaal op wag zagen we al snel diverse zeeotters drijven. Wat een leukerds zijn het toch, net of ze naar je aan het zwaaien zijn terwijl ze lekker op hun rug liggen te dobberen. Hierna duurt het even voor we weer wat zien maar Fred verteld van alles over Valdez. Dan ineens in de verte een grote walvis straart. Eropaf en we komen echt super dichtbij de walvis. We hebben hem 3 keer met zijn staart zien flappen, en toen hebben we hem rust gegeven.

Twee tellen later weer een walvis, maar dit is grootste soort, vin walvis. Deze flapt niet met zijn staart maar is wel inmens groot. Hij is wat schuuw dus laat zich maar 3 keer zien en verdwijnt dan in het niets. In de verte inmiddels al meer grijze walvissen gespot, totaal zien we er 6. En super close, bijzondere grote dieren.

Op zoek naar puffins, maar deze heb ik helaas niet heel goed gezien omdat ik koffie was halen want ondanks het prachtige weer is goed fris op de boot. Jammer maar helaas. Na de puffins doken er 3 grote groepen zeeleeuwen op, en een herrie dat die maken. Prachtige dieren ook weer.

Op naar de gletsjer, de ene na de andere ijsrots drijft voorbij. Sommige varen we zelfs over. Ineens roept er iemand mountain goats op het strand. Fred de kaptein gaf aan kan niet maar ging toch kijken en ja hoor mountain goats. Die stonden nog op het niet gezien lijstje. Die kunnen we ook afvinken. Het waren er stuk of 10 met een aantal kleintjes erbij.

Nu toch echt de gletsjer, wow een grote. Kraken dat het doet, na een foto moment wachten op het grote afblokkelende stuk. Na een klein uurtje komt ie dan, wat een klap en een plons. Zo terug, hopelijk komen we nog orka's en dolfijnenen tegen want ondanks al het moois zijn we toch wat verwend en willen we alles graag zien.

Ineens roept Fred om dolfijnen. Ren naar voren want weinig mensen nu en ja hoor de wit snuit dolfijnene zwemmen voor de boot even mee, wow. Wat een pracht hier. Na 10 minuten nog 2 die even meezwemmen.

Dag zit er weer op, half 8 meren we aan. We hebben wel nachos op maar toch honger. Op hotelkamer pasta met kip maaltijden opgewarmd en gegeten. Lekker naar bed want wekker gaat vroeg morgen. We gaan weg uit de kust verder het land in. Langste rit morgen dus even goed uitrusten.

1. Mams:
    25 juni 2015
    wouw te mooi voor woorden ,
    wat een prachtige dag hebben jullie mee gemaakt.
    veel liefs
    love xxx