Dag 3, Talon air, Mackey lake

18 juni 2015 - Kenai, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag staat in de mom van excursie dag en dus vroeg op maar eerst even ontbijten. Lekker cinnimon wafels gekocht en hele kamer rook ernaar, jam jam. Na ontbijt eerst naar de supermarkt die naast het hotel ligt, even lunch halen. Hierna even tanken want tankstations zijn schaars en bij een halve tank wil je echt al tanken. Na wat geklooi en gevraag toch getankt (hendel omhoog wisten we al maar er moest ook mini knopje betaal bij de kassa ingedrukt worden, handig). De excursie ligt aan Mackey lake en is ongeveer 25 minuten van hotel vandaan.

Eenmaal in de buurt dacht ik een beer in een zijstraat te zien maar bleek niets te zijn, wel zagen we een grote groep kraanvogels. Na korte stop door naar Talon Air, we waren wat te vroeg maar na inpakken tas even bij het meer gaan zitten. Jeetje prachtig hier, na tijdje zitten bald eagel gezien. Na een uurtje wachten en banaan eten mochten we instappen. Leuk zo een watervliegtuig maar instappen is niet echt op een vrouwelijke manier.

Eenmaal zittend (waren met nog 6 andere mensen en 3 bemanningsleden) gingen we gauw op pad, woorden heb ik er niet voor hoe het is. Na een stuk over water te hebben gevlogen gingen we laag vliegen en daar zat de eerste hoor op zijn gat naar het vliegtuig te kijken, een grizzlybeer. Helaas te laat voor de foto maar de piloot was zo vriendelijk om te keren, en aan een bemanningslid gevraagd een foto te maken omdat ik aan de andere kant zat, hem is wel gelukt. Even later zagen we een tweede wandelen dit was een zwarte beer. Even voor de gletsjer zagen we ook nog een moose, en toen de gletsjer over, weer geen woorden. Te WOW.

Na de gletsjer door naar het meer waar we landen. Hier liggen diverse bootjes klaar om in over te stappen. De mannen gingen de bootjes halen en vaarden tegen het watervliegtuig konden zo instappen. Daar gaan we dan op naar de beren.

Dobberent voor een kabbeltje water zagen we al snel de struiken bewegen maar meer dan een rug met oren kregen we niet te zien. Hierna was het lang stil maar omdat dit het punt is waar de dieren veel komen blijven we hangen. Na een uur werden we beloont. Twee jongen beren van 1 1/2 jaar en deze lieten zich goed en dichtbij zien, ze gingen zelfs even water in.

Na de jongen beren een tijdje gevolgd hebben varen we door over het meer, en windje is even heerlijk want ook vandaag weer erg warm, 26 graden.

Er stond een bald eagel op een wad en die greep voor ons neus een stukje vis van een meeuw af. Uiteraard geen foto maar wel prachtig gezicht. Even langs de waterval en net als alles overweldigend mooi weer terug naar de plaats waar veel beren worden gezien. Nu ook weer even stil maar ineens ziet Erik boven de berg een moeder zwarte beer met 3 cubs wandelen. Mama gaat naar beneden en de kleintjes blijven boven en klimmen een boom in roepend naar mama. Echt smeld, smeld moment.

Na een tijdje gaat mama beer naar boven en zijn ze uit beeld maar al snel zien we ze naar benden komen. We zien ze oversteken en langs de waterkant wandelen. Knuffelgehalte eerste klas. Ze verdwijnen en is lang stil. Na wat praten over ditjes en datjes met mede reizigers op de boot zien we ineens een koppie in het water. Het was een van die jonge beren die we eerder gezien hadden, hij zwom een flink stuk en ineens zien we een volwassen mama grizzly met cup, helaas schikt die van de andere beer en is snel weer weg. Die in het water hebben we een tijd gevolgt en na een tijdje afgedropen richting de startplek want dag alweer om. Terug het watervliegtuigje in en op naar Mackey lake.

Nog even langs twee watertjes zelf gestopt en wat fotos gemaakt. Supermarkt gezocht en eten en drinken voor komende paar dagen gehaald. Vanavond eten we de doggybag van gisteren met wat ovenfrieten. Smaakte prima en nu naar bed want zijn helemaal op.

Een onbeschrijfelijke dag.